Pražský DP přichází o desítky milionů Kč kvůli SMS jízdenkám

Pražský dopravní podnik (DPP) přichází o desítky milionů korun ročně kvůli nevýhodné zakázce na SMS jízdenky, kterou před několika lety zadal bez výběrového řízení společnosti Crowsnest. S firmou mají podobné smlouvy i další města. Informovaly o tom včerejší Hospodářské noviny (HN). Za Crowsnestem stojí právní kancelář Šachta & Partners, jejíž jméno figuruje i v dalších pro DPP zřejmě nevýhodných zakázkách.

Pražský dopravní podnik pod vedením bývalého ředitele Martina Dvořáka zadal v roce 2007 SMS jízdenky bez výběrového řízení nově založené společnosti Crowsnest. Levnější nabídky nezkoumal, ačkoliv už tehdy dostal další dvě.

Přes SMS jízdenky ročně projde 300 milionů korun. Podnik tají, kolik za službu platí. "Kvůli obchodnímu tajemství údaje nezveřejňujeme. Zůstává nám však více než 75 procent ceny jízdenky," řekla mluvčí DPP Ilona Vysoudilová. Podle HN tak z dvaatřicetikorunové jízdenky podnik platí necelých osm korun. Ročně se prodá více než deset milionů SMS jízdenek.

Firma Crowsnest má podobné smlouvy také s dopravními podniky v dalších velkých městech, například v Plzni či Ostravě. Lidé, kteří v oboru pracují, listu řekli, že se zadání výběrového řízení v jednotlivých městech nápadně podobají a že už podle zadání vědí, kdo zakázku získá.

Konkurenční firmy přitom nabízejí výhodnější podmínky. "V rámci našich nabídek jsme dopravním podnikům i městům nabízeli výplatu z jedné SMS jízdenky mezi 84 a 86 procenty," řekl šéf firmy Airtoy Roman Jánský. podle HN by to jen v Praze znamenalo úsporu v řádu desítek milionů korun.

Jméno kanceláře Šachta & Partners se vyskytuje například v kauze údajného vyvádění peněz na Britské Panenské ostrovy z dodávek jízdenek pro pražskou MHD od firmy Neograph. Její název se objevil také v souvislosti s firmou Bitmedia, které prý DPP platí milionové licenční poplatky za obrazovky na stěnách pražského metra.

zdroj: ČTK