"Po rozhodnutí Nejvyššího a Ústavního soudu dochází k zamítnutí vysokého počtu vedených soudních sporů o vymáhání pohledávek. Zatímco dosud byla úspěšnost všech žalob více jak 90 procent, nyní je tomu obráceně," uvedl pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Kvůli tomu se podle něj také zvyšují náklady na řízení a soudní poplatky, které musí Praha uhradit.
Zatímco v roce 2010 Správa služeb hlavního města Prahy (SSHMP), která se o odtahy aut v metropoli stará, za nevyhrané spory zaplatila 616.000 korun, za loňský rok už to bylo 1,53 milionu korun. Od ledna do 10. března letošního roku správa služeb musela vyplatit už téměř milion korun. Celkové náklady na neúspěšné spory by podle magistrátu mohly činit až 32,5 milionu korun.
Pražští radní dnes rozhodli, že většinu odtahů bude nově zajišťovat SSHMP, která je příspěvkovou organizací města. Dosud část odtahů dělaly soukromé firmy, inkasovaly za to desítky milionů korun. Rada souhlasila také s tím, aby SSHMP navýšila cenu za odtažení auta. Ta v současnosti podle Petry Janatové ze správy služeb činí 1300 korun. Dalších 150 korun stojí parkovné na odtahovém parkovišti za první den a 200 korun za každý další započatý den.
O kolik bude poplatek zvýšen a odkdy, není podle Janatové dosud jasné. Cenu by měla ještě schválit rada města. "Cena za odtah vozidla se od roku 2001 nezměnila, i přestože vzrostly veškeré náklady související s odtahy vozidel, proto jsme se rozhodli cenu navýšit," dodal primátor.
Podle průlomového verdiktu Nejvyššího soudu mají úřady vracet auta na místo hned poté, co zmizí dopravní značení s dočasným zákazem stání. Rozhodnutí se netýká odtahů po dopravních přestupcích spočívajících ve špatném parkování, při kterých je vozidlo překážkou v provozu. Praha kvůli tomu podala ústavní stížnost, soud ji ale na podzim zamítl.
zdroj: ČTK