Zahájen provoz výtahu na stanici metra Háje

Dopravní podnik hl. m. Prahy dnes v prostorách pražské stanice metra Háje zahájil provoz výtahu, který umožní tělesně postiženým cestujícím bezbariérový přístup k nástupišti.

V pátek ve 13:00 proběhlo slavnostní přestřihnutí pásky k výtahu pro bezbariérový přístup do stanice metra Háje. Akce se kromě zástupců pražských vozíčkářů účastnili 1. náměstek primátora ing. Karel Březina, generální ředitel DPP Martin Dvořák, senátor PhDr Milan Pešák a starosta Dalibor Mlejnský.

Výměna eskalátorů měla proběhnout ve stanici metra Háje již v roce 2008. Kvůli nedostatku financí byla ale odsouvána na pozdější období a realizována až nyní a současně tak mohla být rozšířena o bezbariérové zpřístupnění pomocí šikmého výtahu.

Stavební práce na technické změně stanice metra Háje byly zahájeny koncem srpna loňského roku a vyžádaly si několik stavebních kroků. Nejprve byla realizována kompletní výměna pohyblivých schodů, které spojily úroveň nástupiště s východním vestibulem stanice, poté byl instalován šikmý výtah. Nové pohyblivé schody, které mají menší šířku, jsou umístěny vlevo ve směru výstupu ze stanice metra. Na pravé straně vznikl prostor pro umístění šikmého výtahu pro bezbariérový přístup od nástupiště metra do východního vestibulu v úrovni terénu.

Pražské metro má nyní 57 stanic, bezbariérově přístupných je 35. Na lince A je v 5 stanicích, na lince B ve 13 a na lince C v 17 stanicích. Podle Programu strategické koncepce hl. m. Prahy na období 2009 – 2015 schváleného zastupitelstvem hlavního města Prahy v roce 2009 mohou náklady na další rozšíření přístupu do stanic metra pro osoby se sníženou pohyblivostí dosáhnout výše až 1,4 mld. Kč.

Technické řešení stavby tvořily dva kroky. Nejdříve probíhala výměna trojice pohyblivých schodů spojujících úroveň nástupiště s úrovní východního vestibulu: Transporta Chrudim, dopravní výška 14 660 m, sklon 30 stupňů. Proti původnímu umístění byly nové pohyblivé schody umístěny po levé straně vedle sebe a to tak, aby na pravé straně vznikl prostor pro umístění šikmého výtahu.

Poté byl instalován nový šikmý výtah, zajišťujícího bezbariérový přístup mezi nástupištěm metra a terénem v okolí východního vestibulu. Dopravní výška a sklon dráhy výtahu je shodný s pohyblivými schody, nosnost výtahu: 1 125 kg, vnitřní rozměr klece:1200 x 2100 x 2300 mm, rozměry dveří: 900 x 2100 mm. Šikmý výtah je oddělen prosklenou rámovou stěnou (bezpečnostní skla, nerez prvky).

Celkové náklady činily 56 mil. Kč. Na úpravách se podílela řada společností: inženýring stavby je od Inženýring dopravních staveb, a.s., stavební část provedl Stamet, s.r.o., technologickou část dodal Schindler CZ, a.s. a autorský dozor projektanta provedl Metroprojekt, a.s.

www.praha11.cz