Na metro si chce Praha půjčit o tři miliardy více

Praha si chce letos na výstavbu prodloužení metra A do Motola půjčit šest miliard korun. To je o tři miliardy více, než původně plánovala. Návrh včera schválila rada hlavního města, ČTK to řekla mluvčí magistrátu Tereza Králová. Se záměrem už v pondělí souhlasil finanční výbor pražského zastupitelstva. Důvodem je to, že Praha dosud nemá zajištěnou dotaci z EU, a město nechce, aby se kvůli tomu výstavba zpomalila.

"Trochu se počítalo s tím, že bude rychleji vypořádaná dotace z EU, což jak víme, trochu drhne. Ale právě proto, aby ve výstavbě nedošlo ke zbytečnému skluzu, tak je dobře mít hotovost připravenou. Ten úvěrový rámec je dohodnutý, takže jsme se jen rozhodli doporučit, abychom si peníze stáhli dopředu a budeme je používat, jak bude potřeba," řekl v pondělí ČTK předseda finančního výboru Zdeněk Tůma (TOP 09).

Praha si už dříve vyjednala podmínky úvěru od Evropské investiční banky (EIB), který může dosáhnout až 11 miliard korun. Maximální doba splatnosti je 30 let od čerpání, peníze je možné začít splácet až šest let od čerpání. Úrok bude podle dřívějších informací činit zhruba dvě procenta, předčasné splacení je možné po 18 letech.
 
Výstavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola byla zahájena předloni na jaře. Přes 280 milionů eur (asi sedm miliard korun) by měla Praha získat na stavbu z evropských fondů, zbytek ale musí uhradit ze svého. EU ale dosud přidělení dotace nepotvrdila. Vadí jí to, že v původním projektu se počítalo s tím, že v době zprovoznění metra bude hotov také autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R na Dlouhé Míli na sídlišti Dědina. Podnik hledá náhradní řešení, chystá proto terminál a parkoviště u plánované stanice Veleslavín.
 
Dostavba metra by podle propočtů z roku 2008 měla stát 18,7 miliardy korun bez DPH, při přepočtení k roku dokončení by měly náklady činit asi 21,1 miliardy korun.
 
zdroj: ČTK