Téměř dvě třetiny velkých světových společností čelí dramatickým změnám ve svých odvětvích

Nová studie společnosti Accenture zjistila, že disrupce, tedy jakési narušení tradiční podoby daného oboru vlivem přelomových změn, je již realitou u většiny velkých společností na celém světě. Studie ukazuje, že disrupce není náhodným jevem mimo kontrolu, ale má strukturu, kterou lze identifikovat, chápat a připravit se na ni.  

Studie analyzovala více než 3 600 společností s ročním obratem nejméně 100 milionů dolarů v 82 zemích ze dvou hledisek: současná úroveň a náchylnost k budoucí disrupci. Zjistila, že téměř dvě třetiny (63 %) společností v současnosti čelí vysoké úrovni disrupce a dvě pětiny (44 %) vykazují závažné znaky náchylnosti k budoucímu narušení. 

V rámci průzkumu vyvinula společnost Accenture "index disruptability" a rozložila disrupci na klíčové komponenty. Výzkumní pracovníci vzali v úvahu přítomnost a penetraci společností narušujících trh, jakož i finanční výkonnost stávajích společností, jejich provozní efektivitu, odhodlání inovovat a bránit se. 

Podnikatelé a top manažeři mohou tento index využít k tomu, aby porozuměli, v které fázi se nachází jejich společnost a proč. To jim umožňuje identifikovat rizika a příležitosti, a poté připravit správné strategické reakce. Společnost Accenture využila index na pozicování společností v 20 průmyslových odvětvích a 98 dílčích odvětvích do jedné ze čtyř fází disrupce:

·    Durability (trvanlivost): disrupce je zjevná, ale ne ohrožující. Etablované podniky se stále těší strukturálním výhodám a podávají konzistentní výkon. Sem spadá jedna pětina (19 %) společností – například prodejci automobilů a příslušenství, chemický průmysl, výrobci alkoholických nápojů. 

·    Vulnerability (zranitelnost): úroveň disrupce je mírná, ale etablované podniky jsou náchylné k budoucí disrupci kvůli strukturálním problémům, jako jsou například vysoké mzdové náklady. Tato perioda se týká další pětiny (19 %) společností – z oblasti pojišťovnictví, zdravotní péče a  maloobchodu se zbožím denní potřeby.

·    Volatility (kolísání): výrazná disrupce, tradiční silné stránky se staly slabinami. Společnosti nacházející se v této periodě (25 % analyzovaných společností) podnikají v oblasti spotřebních technologií, bankovnictví, reklamy a přepravních služeb.

·    Viability (boj o přežití): disrupce je permanentní. Zdroje konkurenčních výhod jsou krátkodobé, jelikož stále vznikají nové disruptivní společnosti. Do této fáze spadá více než jedna třetina (37 %) společností – včetně vývoje softwaru a platforem, telekomunikačních, mediálních, high-tech společností a výrobců automobilů.

„Disrupce je nevyhnutelná a neustálá, ale je též předvídatelná," říká Omar Abbosh, ředitel pro strategii společnosti Accenture. „Podnikatelé musí zjistit, ve které fázi se jejich společnosti nachází a jaká je u nich pravděpodobná rychlost změny. Čím zřetelněji uvidí, co se kolem nich mění, tím lépe budou moci předpovídat a identifikovat příležitosti k vytvoření hodnoty z inovací pro své podnikání.“ 
  
Podle studie vyžaduje každá fáze disrupce jinou strategickou reakci: 

·    Ve fázi Durability musejí společnosti svůj původní byznys spíše transformovat, nikoliv se zaměřovat na jeho zachování. To znamená podnikat kroky k udržení nízkých nákladů ve své hlavní oblasti podnikání a zákazníkům zatraktivnit klíčovou nabídku například tím, že bude nejen cenově výhodnější, ale také lepší. 

·    Ve fázi Vulnerability musejí společnosti dosáhnout ve svém původním byznysu větší produktivity, aby se byly schopny samy rozvíjet a využívat budoucí inovace, a to jak své vlastní, tak svých konkurentů. Například by měly snížit závislost na dlouhodobých aktivech a nevyužívaná aktiva zpeněžit. 

·    Ve fázi Volatility je jediným způsobem jak přežít rozhodně, ale moudře měnit současný kurz. Etablované společnosti musejí radikálně transformovat své hlavní oblasti podnikání a rozšiřovat je o nové. Avšak příliš rychlá změna kurzu může přinést rychlé finanční vyčerpání; příliš pomalá reakce zase způsobí zastarání a prohloubení rizik. 

·    Ve fázi Viability musejí společnosti přijmout stálou míru inovací. Tedy vyšší uplatnění inovativních produktů u stávajících zákazníků a agresivní expanzi na blízké nebo nezmapované trhy s využitím síly transformovaného a inovace podporujícího hlavního oboru podnikání. 

„Pokud společnosti chtějí prosperovat, nejen přežít disruptivní zásah, měly by se transformovat a rozvíjet svoji hlavní činnost.  A současně inovovat s cílem vytvořit pro sebe nové oblasti podnikání," říká Mike Sutcliff, generální ředitel skupiny Accenture Digital. „Klíčovou součástí toho všeho je přijetí digitalizace. Zjistili jsme, že čím nižší je digitální výkonnost podniku, tím větší je citlivost na budoucí disrupci. Digitální technologie mohou firmám pomoci stát se odolnější, ať již dosažením lepších výsledků ze stávajících produktů, vývojem zcela nových digitálních služeb, snížením nákladů nebo zvýšením překážek vstupu na trh pro konkurenci."