Ženy oblečení a kosmetiku, muži počítače a mobily. V e-shopech stále nakupujeme rozdílně

Stále častěji se v dnešní době setkáváme s názorem, že mezi oběma pohlavími nejsou v podstatě žádné rozdíly. Jsme však opravdu všichni stejní? Chováme se bez rozdílu například při on-line nákupech? Nejen na to, ale také na vliv věku na náš výběr, se zaměřila Asociace pro elektronickou komerci (APEK) při vyhodnocování rozsáhlého výzkumu mezi zákazníky internetových obchodů. A odpověď je jednoduchá – pohlaví, věk či vzdělání hrají nadále při on-line nakupování velkou roli.   

„V rámci naší každoroční studie E-Commerce Survey, kterou připravujeme ve spolupráci s agenturou NIELSEN ADMOSPHERE na vzorku 1 500 respondentů, vyhodnocujeme mimo jiné chování on-line zákazníků podle pohlaví, věku, vzdělání či místa bydliště. V letošním roce pracujeme s daty již za sedm let, během kterých tuto studii připravujeme. Díky tomu můžeme tedy porovnávat. Musím říct, že rozdíly především v nákupech podle pohlaví, ale také logicky podle věku, jsou stále zajímavé,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. „Z našeho pohledu jsou taková data samozřejmě důležitá především pro prodávající a jejich obchodní strategie. Některé výsledky však stojí za to vyzdvihnout.“

Co tedy nakupují nejčastěji ženy a co muži? V uplynulých dvanácti měsících alespoň jednou nakoupilo na internetu oblečení či obuv 59 %, produkty pro zdraví a krásu (kosmetiku, parfémy…) 53 % a možná trochu překvapivě knihy 41 % žen. U mužů naopak kralovaly počítače, notebooky a hardware se 49 %, dále pak mobily a také oblečení a obuv se 40 %. Nejvíce ženským zbožím jsou na internetu dárkové předměty a květiny. Ze všech zákazníků, kteří si takový produkt objednali, bylo 71 % žen proti 29 % mužů. U dětského oblečení byl poměr 69 % ku 31 % a u výrobků pro zdraví a krásu 65 % ku 35 % ve prospěch žen. Naopak u prodaného softwaru dominovali nakupující muži, kterých bylo 76 %. Druhým a třetím typicky mužským zbožím jsou pak alkoholické nápoje a počítače a notebooky. V obou kategoriích převládají muži nad ženami v poměru 73 % ku 27 %.

„Oblečení a obuv jsou nejoblíbenějším on-line zbožím všeobecně a dlouhodobě. Vévodí v oblibě u všech věkových kategorií vyjma 55+. U nejstarších e-zákazníků kralují produkty pro zdraví a krásu,“ komentuje Jan Vetyška a dále dodává „Je zajímavé, že druhá nejpopulárnější kategorie zboží dle nákupu je u každé věkové kategorie jiná. V rozmezí 15 – 24 let to jsou mobily, 25 – 34 sportovní oblečení a sportovní vybavení, 35 – 44 hračky a 45 – 54 produkty pro zdraví a krásu. U 55+ je to pak oblečení a obuv.“

Bez dalšího rozlišení podle pohlaví či věku je zajímavé sledovat také vývoj obliby jednotlivých kategorií v průběhu uplynulých let. Zatímco nejpopulárnější oblečení a obuv si alespoň jednou za uplynulých dvanáct měsíců kupuje přibližně 50 % uživatelů internetu od roku 2013 bez větších výkyvů, plynulý nárůst zažívají další druhy zboží. Popularitu výživových doplňků potvrzuje 27 % nakupujících v roce 2016 oproti 19 % v roce 2011 nebo produkty pro domácí mazlíčky s růstem z 16 na 26 % za stejné období. Z 6 % na 15 % pak vzrostl on-line nákup potravin. Ten navíc doplňuje nejvyšší četnost opakovaných nákupů. 

„Rozdíly v nakupování jednotlivých druhů zboží jsou přirozené, náš výzkum je tedy spíše potvrzuje, než že bychom se dočkali velkého překvapení. Zároveň je ale důležitým podkladem pro obchodníky a cílení jejich e-shopů,“ hodnotí Jan Vetyška a pokračuje: „Z pohledu e-komerce je jistě nejzajímavější, že roste popularita nákupů zboží denní spotřeby. Vyšší četnost objednávek potravin, potřeb pro domácí mazlíčky a dalších obdobných výrobků jen potvrzuje, že internetové nakupování je pro naše spotřebitele již běžnou záležitostí. Takové důvěry si samozřejmě on-line prodejci velmi váží a věříme, že bude i nadále růst.“